Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

steinalder

Lev bedre – som et steinaldermenneske

Som min siste bok; Glad igjen! er et uttrykk for, er jeg mer enn gjennomsnittlig opptatt av hvordan vi mennesker kan få det bedre, og hvordan vi kan leve et morsommere, mer menings- og gledesfylt liv. Jeg har tenkt svært lenge på disse spørsmålene, og lest det jeg har kommet over av bøker innen temaet.

Et av hovedsvarene jeg sitter igjen med er dette: Vi mennesker er gjennom evolusjonen optimalisert for å leve som steinaldermennesker, og det er mye glede i å hente elementer fra dette livet.

Misforstå meg rett; jeg mener naturligvis ikke at vi skal ikle oss lendeklede og bo i huler og telt. Den voldsomme utviklingene i teknologi og velferd de siste hundre årene har gitt oss muligheten til å leve mye mer komfortable og sikre liv, og jeg har ingen tro på å gå tilbake til tidligere samfunnsformer, selv om det også er flere problemer med det moderne samfunnet. Som miljøproblemer, økonomisk ulikhet og utenforskap/ensomhet.

Snarere er det jeg snakker om at vi kan hente elementer fra steinaldermenneskets liv.

Årsaken til dette er at evolusjonen er en langsom prosess, som typisk tar mange generasjoner og tusenvis av år før man ser endringer. Den er ikke i nærheten av like rask som teknologiutviklingen, som er en prosess som akselererer, og der nye teknologiske paradigmeskift kommer raskere og raskere.

Mennesket av i dag er mer eller mindre genetisk identisk med steinaldermennesket, fordi det bare er omtrent 10 000 år siden vi gikk fra å være jegere og sankere til stedfaste bønder. I takt med utbredelsen av organisert jordbruk, fikk vi voksende byer og spesialisering av arbeidsoppgaver. Det siste førte blant annet til vitenskapen, som er den viktigste kraften i forhold til å endre samfunnet.

Hvis vi er genetisk sett mer eller mindre uforandret siden steinalderen, hvilke negative konsekvenser har dette fått?

Vi lever stillesittende liv, der vi holder oss innendørs mesteparten av tiden. Mange av oss har liten kontakt med andre mennesker, når man sammenlikner med steinaldermennesket som stort sett var omgitt av medmennesker fra stammen hele døgnet. Vi har også mindre tid. Steinaldermennesket brukte faktisk bare 4-6 timer hver dag på å skaffe tilstrekkelig med mat og andre ressurser. Vi moderne mennesker bruker 9-10 timer hver dag på jobb og transport til jobb.

Evolusjonen hadde gitt steinaldermennesket et støttende sett med belønningsmekanismer for å opptre på en måte som var til gagn for stammen. Et rush av endorfiner, dopamin og cannabinoider ved fysisk aktivitet (bra når man skal jakte), tilsvarende produksjon av nyttige nevrotransmittere og hormoner ved å være ute i naturen mesteparten av dagen. Oksitocinproduksjon (det såkalte kjærlighetshormonet) ved å være fysisk nær familie, slektninger og stammemedlemmer. Generell velvære ved å være omgitt av andre mennesker store deler av døgnet.

Vi er genetisk programmert til å reagere positivt på aktivitetene ovenfor, ved å motta belønning i form av nevrotransmittere og hormoner knyttet til gode følelser.

Det er grunnen til at vi kan få det bedre i dag, ved å låne elementer fra livet til en steinaldermann. Som for eksempel:

Fysisk aktivitet
Som overlege og psykiater Anders Hansen viser i boken Hjernesterk, gir regelmessig fysisk aktivitet oss et overflødighetshorn av positive helsemessige effekter. Vi blir smartere, mer kreative og gladere. Det gir oss energi, viljestyrke og bedre søvn. Det forbedrer hukommelsen, og forebygger mange sykdommer.

Vi mennesker er skapt for å bevege oss, ikke for å sitte stille. Når vi sitter stille for mange timer om dagen over tid, blir mange av oss syke. Så kom deg opp av stolen og sofaen!

Dagslys
Vi mennesker har en indre klokke, som er synkronisert til dagslyssyklusen. Vi blir trøtte når det er mørkt og våkne og energiske når det er lyst. Dette har blant annet med utskillelse av melatonin (et hormon viktig for søvnsyklusen) å gjøre. Hvis vi ikke får tilstrekkelig dagslys, blir denne syklusen forstyrret. Du kan kombinere punkt én og to ved å gå en tur ved lunsjtider.

Natur
Hvis jeg er skikkelig stressa eller i dårlig humør, forsøker jeg å komme meg ut i naturen. For meg er det nærmest umulig å være i dårlig humør når jeg er i naturen. Tankene mine slutter å kretse rundt problemene og bekymringene, ofte går jeg inn i en slags transe, der jeg bare eksisterer, uten å tenke særlig.

Det fins utallige måter å nyte naturen på; turer i skog, mark og fjell, seiling, jakt og fiske, telt- og hytteturer, kano- og kajakkturer, brettseiling, dykking. Finn ut hva du elsker å gjøre i naturen, og sørg for at 2018 blir fylt med gode turer og mange timer i vakker natur. Vi er velsignet med fantastisk natur i Norge – bruk den!

Kontakt med andre
Vi mennesker er sosiale dyr. Mye av årsaken til at vi har den store og avanserte hjernen vi har, er at det mest kompliserte steinaldermennesket måtte forholde seg til, var sosiale og politiske rangordninger i stammen. Det krever mye mer hjernekapasitet å finne ut hvordan du kan gjøre Gork til lags før han slår deg i hodet med klubben sin, enn det kreves å kaste et spyd i riktig bane.

Mye av den indre nevrologiske belønningen (frislipp av hormoner og nevrotransmittere koblet til gode følelser) vi mennesker har fått gjennom flere tusen år, er knyttet til menneskelig kontakt. Det føles godt å få en god klem av noen du er glad i, fordi kroppen responderer med produksjon og frislipp av hormonet oksytocin.

Dyrk de gode menneskene i livet ditt, samtidig som du skaper litt mer avstand til de som fratar deg energi og drar deg ned. Prioriter tid med de du liker best – fordi denne tiden ofte er den beste vi har.

Lek
Jeg har alltid ment at voksne mennesker leker for lite. En av grunnene til at jeg var så glad i faren min, var at han var veldig leken, og nektet å slutte med å leke, selv om andre voksne rundt ham så rart på ham. Steinaldermennesket hadde mer fritid enn det moderne menneske, og dermed mer tid til for eksempel lek.

Finn ut hvordan du kan fylle livet ditt med mer lek. Kanskje den letteste måten er å finne noen barn du kan leke med, barnebarn for eksempel, eller nevøer og nieser. Eller finn andre voksne som fremdeles har leken i seg.

Man kan kombinere elementene over på mange forskjellige vis, og hvis du kommer deg på tur ut i naturen med mennesker du setter pris på, har du dekket mange av dem.

Det er forskjell på folk, og ikke alle er like glad i naturen som jeg er. Men jeg vil tro at de fleste av oss kan heve livskvaliteten noen hakk ved å lære litt av Gork og vennene hans.

Du kan la lendekledet ligge hjemme, men kom deg ut på tur i dagslys!

Få flere ideer til et bedre liv i Glad igjen!

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Forrige innlegg
Neste innlegg