Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

Gi akkurat passe blaffen

Det å gi blaffen er i vinden for tiden. Det skrives stadig flere bøker om temaet, og med det kan vi håpe at folk blir gradvis flinkere til å faktisk gi blaffen – eller å gi faen som vi også kan si. For min egen del har det å gi blaffen vært helt vesentlig i min ferd ut av depresjon.

For la oss ta en titt på det motsatte av å gi blaffen. Altså å bry seg – feste oppmerksomhet ved noe. Det er klart at det er en del ting vi skal bry oss om, men for mange er det slik at vi bryr oss om for mye – og det er der behovet for å gi blaffen dukker opp.

Det fins for enhver person og for enhver situasjon et slags idealpunkt for hva og hvor mye man bryr seg om det som skjer, og for de fleste av oss er det slik at vi med fordel kan gi blaffen i mye mer enn vi gjør.

Vi kan gi mer blaffen i hva folk måtte synes om oss. Vi kan gi mer blaffen i hvordan vi ser ut (men ikke alltid, noen trenger det motsatte). Vi kan gi mer blaffen i frustrerende hendelser. Vi kan gi blaffen i de fleste bekymringer. Vi kan gi mer blaffen i at folk oppfører seg dårlig mot oss (når de gjør det).

Vi kan med andre ord slappe av mer – i svært mange situasjoner.

Det å gi blaffen er nært knyttet til det å gi slipp. Og siden mange som sliter med angst og depresjon går rundt med nærmest kontinuerlige kvernetanker (bekymringer, hangups, sirkeltanker og tvangstanker), er det å gi slipp svært nyttig og svært sunt. Når vi gir slipp kjenner man det helt fysisk i kroppen. Pusten blir dypere og roligere, anspente muskler i nakke, rygg og mage løsner opp. Det er behagelig å gi slipp – og det er deilig å gi blaffen.

Hva kan du gi blaffen i?

Jeg synes det er frigjørende og klargjørende å snu dette spørsmålet på hodet. Hva er det du ikke kan gi blaffen i? For jeg synes du skal ha som utgangspunkt at du kan gi blaffen i absolutt alt – med en del viktige unntak.

Du kan gi blaffen i alt bortsett fra din egen og andres helse. I tillegg er det viktig at du har en ryddig og stabil økonomi. Det siste du ikke skal gi blaffen i er egen livsrikdom, altså summen av alt du har som er fint i livet. Alt annet kan du bare la fare! Tenk litt over det et øyeblikk, og la et par tonn unødvendig vekt falle fra skuldrene dine.

Det kan være nyttig å faktisk skrive ned hva du ikke kan gi blaffen i. Og så bestemme deg for å gi blaffen i alt annet. Listen din om hva du skal bry deg om er hvordan du har det, hvordan de viktige menneskene rundt deg har det, og igjen at du har en stabil situasjon rent økonomisk. Og så kan du føye til de tingene som gjør deg glad. Du kan til og med prioritere den listen, for det vil gi deg oversikt over hva i livet ditt som er viktigst.

Hvordan gi blaffen

Når du vet hva du faktisk skal bry deg om, og du har bestemt deg for å gi blaffen i det meste annet, trenger du noen teknikker for faktisk å oppnå det.

En av grunnene til at jeg er så opptatt av meditasjon er at det å meditere er den beste øvelsen i å la ting fare – i å gi slipp på ting. For det er det man gjør når man gir blaffen – man gir slipp på det, og dropper å la oppmerksomheten hefte ved det. Man bare lar det passere – fare av sted som skyer på en blå himmel. Her finner du et opptak som du kan benytte for å lære deg kroppsskanning, som er en veldig relevant teknikk for nettopp dette.

En annen teknikk er den som jeg først skrev om i Glad igjen! – og som jeg har kalt totrinnsmetoden. Teknikken er ikke overraskende inndelt i to trinn. Trinn 1 er å la en mental alarm gjalle når du opplever at du i for stor grad lar oppmerksomheten dvele ved noe du ønsker å gi blaffen i. Dette kan være lyden av en mental gongong, et mentalt stoppskilt som dukker opp, et kanonskudd eller hva som helst. En mental alarm er noe du ser for deg eller lar gjalle inne i hodet ditt, altså rett og slett en tanke, som har den hensikten å avbryte en kvernetanke eller annen mental impuls du vil gi blaffen i.

Trinn 2 er å umiddelbart etter den mentale alarmen si et skreddersydd mantra til deg selv (altså inne i hodet ditt). De mantraene jeg bruker er enten Jeg gir faen, eller Samma faen. Du kan lage ditt eget, et som passer for deg, som Jeg gir blaffen.

Etter at du har sagt mantraet ditt, lar du simpelthen impulsen fare – du gir blaffen i den. Hvis du synes dette siste er vanskelig – praktiser meditasjon til det sitter.

Teknikken krever litt trening, men over tid kan dette bli en revolusjonerende liten innsats, som lar deg gi blaffen i mye mer enn du gjør i dag.

Les mer om hvordan du selektivt kan gi blaffen og gi mer plass til det gode i livet i Livsrikdom.

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Forrige innlegg
Neste innlegg