Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

Kristian Hall bruker eget program (del 2)

De fire bøkene jeg har gitt ut så langt er spekket med teknikker og tiltak jeg selv benytter for å holde meg i et godt humør over tid, og for å sørge for at jeg ikke faller ned igjen i bøtta. Som regel fungerer dette veldig bra. Men noen ganger må det sterkere lut til. For noen år siden befant jeg meg i en midtlivskrise, og jeg måtte sette sammen et solid program for å ta meg ut av den grøften jeg hadde havnet i.

Nå har jeg havnet der igjen, selv om situasjonen er helt annerledes forrige gang.

I fjor sommer sluttet jeg i jobben som miljødirektør i et internasjonalt konsern. Det var en godt betalt jobb, men krevende, og jeg sluttet for å få mer tid til å skrive, og å jobbe med det som er mitt livsoppdrag – nemlig hjelpe så mange andre som mulig med å få det bedre fra depresjon.

Planen min var å tjene til livets opphold gjennom en kombinasjon av å jobbe som konsulent innen bærekraft for næringsliv og offentlig sektor, samt skrive bøker og holde foredrag. I utgangspunktet en god plan, tross alt har jeg 17 års erfaring fra næringslivet, hvor jeg hadde direktørstillinger de siste ti årene før jeg sluttet.

Problemet oppstod på grunn av to hovedårsaker. For det første la jeg for lite innsats i salgsarbeidet som konsulent, slik at jeg simpelthen har for få oppdrag. For det andre er nettverket mitt hovedsakelig internasjonalt, siden jeg har jobbet mot utlandet i nesten hele karrieren min.

Så nå står jeg der hvor bufferen jeg hadde spart opp i min siste jobb snart er tom, og selv om boksalget sakte, men sikkert øker, er min økonomiske situasjon ganske dårlig. Det er ikke tilfeldig at jeg har laget meg en Patreon-konto.

Hvor vil jeg med dette, spør du kanskje?

Jeg vil bruke mitt eget liv som et eksempel på hvordan man kan bruke de teknikkene og tiltakene jeg foreskriver. Og i dette tilfellet skal vi ikke til Glad igjen!, men først og fremst til Livsrikdom.

I boken tegner jeg et veikart for livets ulike aspekter, og en del av veikartet handler om hvordan man kan gå frem når livet glefser.

Strategier ved litt negative hendelser

  • Ta grep
  • Lær av stoikerne
  • Aksepter at ting ble som de ble
  • Reduser betydningen av det vonde

 

Strategier ved veldig negative hendelser

  • Ta grep
  • Lær av stoikerne
  • Aksepter at ting ble som de ble
  • Håndter sorgen ved å ta tiden til hjelp
  • Unngå bitterhet
  • Bygg et nytt liv basert på mening

 

Min situasjon kan kanskje plasseres et sted mellom en litt negativ hendelse og en veldig negativ hendelse. I utgangspunktet er den økonomiske situasjonen løsbar. Jeg kan alltids gå tilbake til næringslivet, ta en permanent jobb, brette opp ermene og stå på som bare rakkern. Det er ikke sikkert alle arbeidsgivere synes det er topp med en ansatt med diverse medieoppslag knyttet til depresjon, men det er nok minst én der ute, som kan innse at motgang også kan gjøre en person ressurssterk.

Problemet med den strategien er at jeg vil ha dramatisk redusert tid til å fortsette arbeidet med å hjelpe andre – som er en veldig viktig del av livet mitt! I praksis kommer jeg til å måtte trekke meg tilbake fra mye av det jeg gjør mot depresjon. Og det er dette som er det største problemet for meg her og nå.

Dette er problemformuleringen. En god prosess ut av en vanskelig situasjon starter med at man forstår situasjonen så godt som mulig. Hva er det du har havnet i, og hvordan ser løsningen ut? Noen ganger må du sparre med andre for å få definert situasjonen, og det har jeg også gjort.

Problemformulering: Jeg må fikse den økonomiske situasjonen, og sørge for at jeg kan fortsette arbeidet med saken jeg har viet meg til.

Etter at jeg har definert problemet jeg står i, er neste skritt å benytte sinnsrobønnen til å skille mellom det jeg kan gjøre noe med, og det jeg ikke kan gjøre noe med. Deretter er det på tide å ta grep – altså gjøre noe med det du kan gjøre noe med.

Så der er jeg nå. Kona og jeg har satt opp budsjett, og kuttet alle utgifter til beinet. Jeg søker så å øke inntektssiden min – intensivere salgsarbeidet. Dette er noe som tar tid, og ikke gir resultater med en gang. Men det er uansett viktig. Jeg har skrevet ferdig den siste boken min, med tittelen Handlekraft, og den kommer i januar. Jeg er i ferd med å bygge opp to nye foredrag basert på den boken, et jeg skal holde alene, og et jeg skal holde med en venn av meg, som er en av Norges mest etterspurte foredragsholdere.

Et annet område jeg må ta grep på er humøret, og her blir tiltakene fra Glad igjen! relevante. Jeg har ikke falt ned i depresjon igjen, men jeg har vært ganske kraftig nedstemt i det siste. Kanskje spesielt menn har problemer med å stå i en situasjon hvor man simpelthen ikke lykkes med det man vil.

For å bygge opp igjen humøret mitt har jeg begynt å trene mer, være mer ute i skog og mark (gjerne med hunden vår, Lily), jeg er mer sammen med de menneskene som løfter meg, jeg hører på musikk som gjør meg glad, jeg følger mer med på hvordan jeg tenker, for å unngå at jeg tenker irrasjonelt og svartmaler for mye. Jeg bruker også takknemlighetsøvelser daglig.

Trinn to i prosessen er å lære av stoikerne, og her har jeg igjen plukket opp Meditations av Marcus Aurelius, som er min favoritt-tekst fra stoikerne. Den gode Marcus (som var en av Romerrikets mektigste keisere) hadde definitivt større problemer enn meg, og man kan lære mye av ham. Boken fins på norsk også, under tittelen Til meg selv, men jeg liker den engelske versjonen bedre.

Tredje trinn er å akseptere det som har hendt, og det har jeg allerede gjort. Men i dette inngår å ikke kjefte på seg selv for de feilene som er begått. Og det er kanskje vanskeligere.

Det fjerde trinnet er å redusere betydningen av det vonde. I denne konteksten betyr trinnet at man må redusere fare-nivået, altså dra ned betydningen av det som har skjedd. Unngå katastrofetenkning, at man blåser opp betydningen av situasjonen. I dette er de ulike teknikkene for å gi blaffen veldig nyttige. Men jeg kan ikke gi for mye blaffen – for det jeg kan miste er veldig dyrebart.

Der jeg står nå, er jeg omtrent midt i krisen. Jeg håper og tror at jeg kan rette opp skuta. Jeg er uansett enormt takknemlig for alle dere som kontakter meg og forteller at det jeg gjør bringer nytte og er til hjelp. Et menneske er ingen øy. Vi er enormt avhengige av hverandre, og det er nettopp vår felles tilknytning som gjør tilværelsen her på jorden meningsfull.

Og hvis noen av dere enten jobber i en bedrift eller organisasjon som trenger hjelp innen bærekraft, eller kjenner noen som gjør det, si gjerne fra. Det samme gjelder om dere kjenner noen som booker inn foredragsholdere. Det ville jeg satt enorm pris på.

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Del med andre:

Forrige innlegg
Neste innlegg