Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

sammenlikne

Sammenlikn deg aldri med andre

Vi mennesker har en hang til å sammenlikne oss med andre. Voksne mennesker ser på bilen, huset, karrieren og bankkontoen sin, og sammenlikner med Hansen-familien på andre siden av gjerdet. Unge mennesker sammenlikner seg med andre i forhold til hvor populære de er på skolen, hvor pene de er, hvor gode karakterer man oppnår og hvor god man er i sport.

Dette fenomenet (som de fleste andre) kommer nok fra den tiden vi var steinaldermennesker og levde i stammer på noen hundre individer. Da var det nyttig å kunne sammenlikne seg med de andre i stammen; for å identifisere hvor man sto i hierarkiet for eksempel. Dumt å legge seg ut med Gork, hvis han både er sterkere og har mektigere venner i stammen enn du selv har.

Men nå, nå er det ikke nyttig å sammenlikne seg med andre. Tvert om; for de fleste ting i livet vil du kunne finne andre som er «bedre» enn deg selv. Det å sammenlikne seg med andre fremkaller som regel bare dårlige følelser; som bitterhet, skuffelse og sjalusi. Og selv om du var verdensmester på et område, så er du det ikke på andre. Og hvor kul er egentlig følelsen av å hovere over andre fordi du er bedre enn dem?

Nei, sammenlikne deg ikke med andre, men med deg selv.

Dette er et spesielt godt råd til de som ikke har det bra. De som sliter med depresjon, for eksempel, går som regel konstant rundt og sammenlikner seg med andre, og får haugevis av dårlige følelser som resultat. Din egen lidelse blir så smertefullt klar når du ser til de rundt deg (og som du tror har det helt fantastisk).

Jeg er veldig glad i å følge med på statistikker innenfor sport jeg holder på med. Men jeg synes ikke det er spesielt motiverende å se på Strava-appen min, og finne ut at jeg sykler saktere enn 90% av andre når jeg sykler opp og ned Sørkedalen. Men det er gøy å se at jeg løper raskere nå enn jeg selv gjorde for 5 år siden.

Så hvordan går du frem for å slutte å sammenlikne deg med andre, og heller sammenlikne deg med deg selv?

Du starter med å legge merke til at du sammenlikner deg med andre (og du vil bli overrasket over hvor ofte du gjør dette). Og når du merker at du gjør det, så sier du til deg selv noe slikt: «Nei, nå sammenlikner jeg meg med andre igjen. Ingen vits i det!» Det tar litt tid å slutte med dette, men ved å legge merke til det når du gjør det, og ved gjøre en innsats for å kutte det ut, vil du lykkes over tid.

Med fordel kan du kombinere denne lille øvelsen med å jobbe målrettet med de tingene du ikke er fornøyd med i livet ditt. Er du konstant bekymret over økonomien din; så sett opp et månedlig budsjett og en spareplan så du kommer tilbake på rett spor. Hvis du gjerne skulle gått ned i vekt, start med å gå daglige turer, som du øker distansen på uke for uke. Hvis du gjerne skulle vært lykkeligere, jobb med hvordan du tenker, over tid, og se hvordan humøret gradvis forbedres. Det fins mange tips til dette på kristianhall.no.

En liten øvelse jeg er veldig glad i, er denne: sett deg i en behagelig stol, lukk øynene dine, og se for deg et ideelt liv for deg selv. Se for deg hva du gjør, hva du har på deg, hvordan kroppsspråket ditt er osv. (Hypnoseopptaket her inneholder en variant av denne øvelsen). Konkretiser hvilke endringer i livet du kunne gjort for å komme nærmere denne ideelle versjonen av deg selv. Merk at dette ikke er et supermann/superkvinne-bilde, der du har tonnevis av penger, fine biler og en statusfylt jobb. Det kan være noe så enkelt som en versjon lik den du er i dag, men som er mer avslappet, ler mer i hverdagen, og som er generelt fornøyd med livet. Det synes jeg er mer enn gode nok mål.

Tenk over hvor du står i dag, og identifiser hvilke elementer du gjerne skulle endret, samtidig som du er takknemlig for det du har i dag. Lag deretter et mål for hvert enkelt av disse elementene. Skriv ned målene, gjerne i presens-form, fordi dette er mer effektivt. Du kan for eksempel skrive:

Jeg løper 10 km på under en time, et år fra nå
Jeg har fått meg en ny jobb som grafisk designer, innen jul
Jeg har blitt sammen med noen jeg elsker, innen 2020
Jeg leser en bok i uken, resten av 2016

Du kan lage ditt eget lille beroligende rituale, som du gjennomfører når du skal legge deg, for eksempel, der du ser for deg selv som har oppnådd målene dine, og hvor du tillater deg å føle litt på hvordan det vil oppleves å ha nådd dem. Et tips: start litt forsiktig. Det er bedre å starte med noen moderate mål, la det gå litt tid, og se at du når dem, før du øker ambisjonen. Og, i tråd med filosofien i denne bloggposten; det er kun du som bestemmer hva det er du ønsker å få til!

Les mer i Opp fra avgrunnen.

 

 

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv adferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen. Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.
Del med andre:
Forrige innlegg
Neste innlegg