Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

radikal takknemlighet

 

Radikal takknemlighet

Radikal takknemlighet innebærer å holde fast i det som er bra i livet – uansett hvor mye smerte og lidelse det samtidig er.

Radikal takknemlighet er et konsept og en livsfilosofi som har kraften til å forbedre livet ditt. Ja, til og med potensielt revolusjonere det. Selv om det er vanskeligere å implementere dette for en som er deprimert, kontra en som har det bra, er potensialet for positiv endring større for den deprimerte. Dermed er også belønningen større for den som har det vondt.

Ved introduksjon til radikal takknemlighet vil en del av de som sliter reagere med å bli provosert. Prinsippene bak radikal takknemlighet er både for enkle og tilsynelatende for lettvinte til at den deprimerte kan tro at de har noe for seg. Når hver dag oppleves som en kamp, når de vonde følelsene er så intense at de nærmest tar pusten fra deg, er det provoserende at noen mener du kan løse problemene ved å «tenke positivt».

Radikal takknemlighet innebærer ikke en naïv tro på å simpelthen bestemme seg for å tenke positivt. Snarere handler det om en langsiktig vane-endring, der man gradvis hefter oppmerksomheten sin mer og mer på de tingene i livet som er bra, uansett hvor vondt man har det for øvrig.

Det å være deprimert handler i stor grad om å overfokusere på det som er vondt og galt. Man ser på sin egen person og tenker at man er mindre attraktiv enn andre, man observerer eget liv og ser bare problemer og smerte, man kikker på verden og ser den som et ondt sted fylt av drap, vold, fattigdom og sykdom. Det er depresjonen som fører til dette. Hadde man evnet å ha et balansert syn på verden og seg selv hadde man vært mindre syk. En viktig del av kuren for depresjon er å bli mer objektiv i hvordan man ser seg selv og sine omgivelser. Radikal takknemlighet vil gi deg noen effektive teknikker for å få til nettopp dette.

Målet med, og kjernen av radikal takknemlighet er å holde fast i det som er fint i livet; uansett hvor mye smerte og lidelse det også er.

Dette kan være vanskelig i begynnelsen. Siden dette handler om langsiktig vane-endring, er det begynnelsen som er tøffest. Etterhvert vil dette gå lettere og det vil komme helt naturlig.

 

Takknemlighetsdagboken

Du kan benytte takknemlighetsdagboken som en teknikk for å komme i gang. Når du fører takknemlighetsdagbok, skriver du simpelthen tre ting hver kveld, som du er takknemlig for. Det kan være små ting; som at solen skinte i dag, eller store ting; som takknemlighet over kjærligheten du føler overfor noen du er glad i. Skriv rett og slett ned tre slike ting hver kveld, eller flere ganger i uken. Så enkelt er det. Hvis du ikke orker å skrive i takknemlighetsdagboken en kveld, er det helt ok, da gjør du det bare dagen etter.

Når Martin Seligman og hans kolleger ved University of Pennsylvania skulle forske på effekten av denne teknikken, hadde de forventet at forsøksgruppene med pasienter med lettere til moderat depresjon ville ha den største effekten. De satte kaffen i halsen da de så at det faktisk var pasientene med dypest depresjon som rapporterte størst effekt. For meg er dette et ekstremt positivt forskningsresultat. Det viser at positiv psykologi, en relativt ny retning innen psykologien, også har noe effektivt å tilby de sykeste.

 

Let etter ting å være takknemlig for

Jeg har etter hvert innarbeidet en vane der jeg sier et indre takk hver gang det skjer noe positivt i livet mitt. Dette kan være for ekstremt små ting. Som hvis jeg rekker bussen (selv om den neste går om fem minutter). Holdningen min er at det er ingenting i livet som er for lite til å være takknemlig for. Dette er en virkningsfull strategi når du leter etter ting å være takknemlig for, og du ikke finner noen.

Du kan helt bokstavelig lete etter ting å være takknemlig for. Og du kan kombinere dette med en annen vane som er veldig positiv når man sliter med depresjon – nemlig det å gå. De som sliter med depresjon kan med fordel gå turer hver dag, om det så er korte turer. En fem minutters tur er uendelig mye bedre enn ingen. Gå turer hver dag, om det så pøsregner eller er snøstorm.

Når du går, let etter ting i omgivelsene dine du ikke har sett før. Spesielt når man går en tur i en by, er det utrolig hva som fins av detaljer rundt deg du aldri før har lagt merke til. Et nøkkelord er å se opp, for det gjør man sjelden. Når du går og leter etter ting du ikke har sett før, og du ser noe som enten er morsomt, spennende eller vakkert, vær takknemlig for det, og si et indre takk. Jeg vet, det er en liten ting, men det er helt ok – det fins ingen ting som er for lite til å være takknemlig for. Hvis du har lite å være takknemlig for, må du starte i det små.

De som kjenner til konseptet mindfulness, vil se at det å gå på denne måten er å praktisere mindfulness, noe som i seg selv er positivt og virkningsfullt for deprimerte.

Gjør dette hver dag, og kombiner det med å si et indre takk hver gang det skjer noe positivt. Det gjør ingenting om du ikke orker en dag eller to, bare fortsett dagen etter.

 

Benytt enhver mulighet til å ytre takknemlighet

I tillegg til å si et indre takk hver gang det skjer noe positivt, gjør det til en vane å si takk hver gang noen hjelper deg. Si «takk for turen» når du går av bussen. Si takk til ekspeditøren i matbutikken. Legg på et smil når du sier det. Si til venner og familie at du er glad for at de er i livet ditt.

Våg å være takknemlig selv om du ikke føler deg slik. Det kan være et viktig første skritt ut av depresjonen.

Om du så må være kunstig takknemlig i begynnelsen, vil det gradvis føles mer og mer naturlig. Alt som kreves av deg, er at du gjør disse tre tingene over tid; skriv ned det du er takknemlig for, si indre takk når det skjer noen positivt, og si takk høyt til de som hjelper deg. Det har ingenting å si om du ikke er konsekvent, det som er viktig er at du faser inn dette i livet i økende grad over tid.

For å hjelpe deg i starten, kan du gi deg selv små påminnelser. Kjøp en pakke med små klistremerker, stjerner for eksempel. Sett disse på steder du ser ofte – på mobilen din; på PC-skjermen, på dodøren, på dashbordet på bilen din. Hver gang du ser stjernen husker du på å være takknemlig – uansett hvor små ting du finner å være takknemlig for.

Gjør du dette over tid – kan jeg nærmest garantere deg at du vil få det bedre.

Les også dette innlegget om takknemlighet.

Les mer i Opp fra avgrunnen.

 

 

 

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Del med andre:

Forrige innlegg
Neste innlegg