Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

hvordan bygge et nytt liv

 

Hvordan bygge et nytt liv

Nylig fikk jeg gleden av å lese den første anmeldelsen av Glad igjen!, skrevet av fagfolk. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på omtale fra helt vanlige folk (for det gjør jeg virkelig!), men det er viktig for meg å få anerkjennelse også fra psykologer og psykiatere, i og med at jeg skriver om et ganske alvorlig tema, og et tema der det er viktig å skrive med et solid fundament i forskning. Kvakksalveri og psykiske lidelser er en farlig kombinasjon.

I anmeldelsen ble det påpekt et viktig poeng. Mange som er deprimerte har praktiske vansker i livet, for eksempel knyttet til økonomi. Anmelderne savnet mer om det de kaller «praktisk problemløsning», altså hvordan forholde seg til de rent praktiske aspektene av livet, når man er deprimert.

Dette blogginnlegget er et forsøk på å skrive om nettopp dette.

Hvordan går du frem når du er deprimert, og deler av årsaken til depresjonen din er at livet ditt for øvrig er sønderknust?

For meg blir dette en prosess i flere trinn.

Felles for alle trinnene er dette: søk hjelp. Ikke vær så stolt at du insisterer på å klare alt selv. Vi trenger alle hjelp og støtte. Finn de menneskene i din krets som vil være villige til å hjelpe, og som ikke vil dømme og kritisere deg. Hvis du ikke har noen slike i din nære krets, benytt digitale nettverk. Det fins flere grupper på Facebook og andre sosiale nettverk, hvor du vil finne mennesker som kan gi gode råd og tips.

 

Trinn 1: Sikkerhet

De fleste mennesker i Norge lever i trygge omgivelser, men dessverre gjelder ikke dette alle. Vold og misbruk er tilstede i nære relasjoner, eller man sliter så kraftig med økonomien at man risikerer å miste bopelen sin.

Jeg har lenge ment at hvis man lever med en samboer eller ektefelle som slår, eller gjør verre ting, må man komme seg ut og i sikkerhet med en eneste gang. Hvis man slår én gang, og lover bot og bedring, er det én gang for mye. Hvis man går så langt at man slår den eller de man lever med fortjener man ikke å bo sammen med andre, og man er en fare for sine omgivelser. Her kan du finne et krisesenter nær der du bor.

Hvis det ikke er vold eller misbruk som truer din sikkerhet og stabilitet, men økonomiske problemer, les videre.

 

Trinn 2: Økonomi

Selv om NAV ikke er perfekt, er vi heldige i Norge, for vi har et sikkerhetsnett som de fleste andre land i verden misunner oss. Staten er pliktig å hjelpe alle som ikke har økonomi til å sikre bopel og tilstrekkelige daglige måltider. Her finner du NAVs veileder til økonomisk sosialhjelp.

En fast inntekt, helst i form av en jobb, er den viktigste kilden til økonomisk sikkerhet. Har du mistet jobben på grunn av sykdom, enten psykisk eller somatisk, er det igjen NAV som blir din primære inntektskilde.

Mange har et mål om å komme tilbake til arbeidslivet, etter å ha vært sykemeldt eller arbeidsufør en stund. Å jobbe med helsen din slik at du kan komme inn i arbeidslivet igjen vil også føre til forbedring av den økonomiske situasjonen. Noen lider av sykdommer som gjør en heltidsjobb vanskelig, men mange kan finne deltidsjobber som passer overens med arbeidskapasiteten, tross sykdommen(e). NAV kan hjelpe også her, og her finner du en veileder for de som er på leting etter en passende jobb. FINN er også en viktig kilde til ledige jobber.

Jeg har ansatt mange mennesker i løpet av karrieren min. Det er ingen tvil om at mange arbeidsgivere vil akseptere at søkere sliter med sykdom, som gjør det nødvendig med tilrettelegging av ulike sorter. Det er viktig at du ikke gir opp selv om du har søkt mange jobber. Generelt ser jeg at mange gjør en del grunnleggende feil når de søker jobber. Den vanligste feilen er at man prioriterer kvantitet over kvalitet, altså at man sender massevis av søknader til det som er av ledige jobber, uten å tenke over hvilke arbeidsgivere som faktisk har en høy sjanse for ansette nettopp deg.

For å fokusere mer på kvalitet, kan du følge en oppskrift som denne.

  1. Hvem er du? Hva kan du, hva slags erfaring har du, hva er du god på, i hvilken retning kan du utvikle deg hvor du har et bra potensiale? Du kan finne en mentor eller en karriereveileder som kan hjelpe deg med svarene på disse spørsmålene. Du kan bruke testen på viacharacter.org for å finne kjernestyrkene dine.
  2. Hvilke arbeidsgivere har oppgaver som passer bra overens med svarene fra punkt 1? Lag en liste over slike arbeidsgivere nær du bor.
  3. Lag en CV som er skreddersydd de jobbene du er interessert i.
  4. Ring arbeidsgiverne du fant i punkt 2, og be om en kort prat over en kaffe. De fleste arbeidsgivere vil se positivt på en slik henvendelse.
  5. Når du får samtalen din, vær relativt ærlig om situasjonen din (hvis du trenger tilrettelegging), men legg vekt på at du har masse å gi, til tross sykdommen og livssituasjonen. Hvis det er psykiske lidelser som depresjon du lider av, ville jeg ikke vært hundre prosent åpen, men snarere bygget livssituasjonen din i en historie som ikke er avskrekkende for arbeidsgiveren. For eksempel at du gikk på en smell (utmattelse, livskriser osv), men at du nå er klar for ny dyst. Å lyve om livssituasjonen når det kan bli avdekket er en dårlig ide, men du skal heller ikke fortelle alt når det kan skremme arbeidsgiver fra å ansette deg. Enhver livssituasjon kan fortelles i en historie som slett ikke ser ille ut (fra arbeidsgivers perspektiv). Fokuser på styrkene dine (de du fant på viacharacter.org, for eksempel), og hva du kan bidra med.

Ved siden av å skaffe en fast inntekt som er høy nok til å brødfø deg selv og eventuelle barn, er det viktig å få balanse over månedlige inntekter og utgifter. Her finner du et verktøy til å sette opp et budsjett.

Mange av de som sliter med dårlig økonomi har tatt opp diverse smålån og kredittkortgjeld, som gjør at økonomien blir usikker. Det er viktig å samle slike smålån i et større lån. Det fins mange selskaper som spesialiserer seg på dette. Gjør et google-søk etter «samle smålån» for å finne disse selskapene. Her finner du Regjeringens råd og veileder for hvilke rettigheter man har når man ikke klarer å håndtere gjelden. Husk at kreditorene dine har minst like høy interesse av å finne en realistisk løsning som du har. De fleste kreditorer vil være villige til å finne en løsning, med reduksjon av gjelden, betalingsutsettelser og andre tiltak.

Å ha dårlig økonomi er ekstremt stressende. Forsøk å finne roen, selv om du har gjeld til pipa. Det fins mange lag med løsninger og hjelp i et land som Norge.

Du kan jobbe systematisk med viktige målsetninger du har i livet – som å bygge en mer solid økonomi, ved å følge denne metoden – gjør 10 ganger mer på en uke.

 

Trinn 3: Relasjoner

Mange i Norge er ensomme, og dette er definitivt noe som kan forårsake og forsterke både psykiske og somatiske lidelser.

Jeg har skrevet en god del om hvordan bygge sosiale nettverk (relasjoner, ikke digitale nettverk) både i Opp fra avgrunnen og Glad igjen!. Et blogginnlegg gir ikke plass nok til å gå i dybden på hvordan man kan finne venner. Men i korte trekk er oppskriften noe som dette:

  1. Hvem er du? Hva liker du? Hva er hobbyene og interessene dine? Hva slags folk liker du? Hva er styrkene dine (se over)?
  2. Hvor finner man folk som deler dine interesser?
  3. Oppsøke disse arenaene. Bruk så mye tid som mulig på steder og i situasjoner hvor folk du kunne tenke deg å bli venner med oppholder seg. Du kan finne grupper for eksempel på Meetup.com.
  4. Når du er der du har best sjanse for å finne riktige folk, vis deg fra din beste side. Vær opptatt av andre mennesker. Lytt mer enn du snakker. Hjelp og støtt andre.

Du får ikke fisk hvis du ikke fisker. Det samme gjelder relasjoner. Du finner ikke potensielle venner hvis du sitter hjemme foran TVen eller telefonen. Hvis angst og depresjon forhindrer deg fra å møte andre mennesker må du først jobbe med angsten og depresjonen.

Husk at ingen mennesker er statiske. Heller ikke du. Du kan endre deg selv i hvilken som helst retning, så lenge du er villig til å arbeide systematisk med deg selv over tid.

Hvis du ikke er ensom, men sliter med et dårlig forhold til samboer eller ektefelle, les dette innlegget om hvordan du kan forbedre forholdet. Merk at ikke alle forhold fortjener å reddes. Noen forhold var i utgangspunktet så skjeve at de heller bør avsluttes. Hvis man er sammen med et slemt menneske – abort mission! Livet er for kort til å dele det med et dårlig menneske.

 

Trinn 4: Finn mer mening

Noen ganger går livet så galt at det skal mye til for å rette det opp igjen. Men selv i dette tilfellet kan man finne elementer i livet som gjør livet levelig likevel. Jeg skrev en del om dette i dette innlegget. Jeg har skrevet mye om det i bøkene mine også. Det er for eksempel mye mening å hente i å hjelpe andre – til og med når du trenger hjelp selv. Kanskje kan du finne en fin symbiose med et eller flere mennesker, hvor dere kan hjelpe hverandre.

Avslutningsvis vil jeg bare ønske deg alt godt i ferden videre. Husk at du har tusenvis av muligheter til å forbedre livet. Ikke la håpløsheten og svartsynet feste seg.

 

 

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Del med andre:

Tilfeldig Post:

Forrige innlegg
Neste innlegg