Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!

restless legs

Hvordan håndtere Restless Legs Syndrome (RLS / rastløse bein)

Dette er på siden av det jeg vanligvis skriver om, men Restless Legs Syndrome (RLS) er en så vanlig lidelse at jeg tenker det er relevant for mange.

Restless Legs Syndrome (RLS), også kalt Willis–Ekboms syndrom, er en nevrologisk lidelse som forårsaker rastløse bein, som mauring, smerter eller «kløe» i beina. Som ofte er vanlig med slike lidelser, vet vi lite om hva som forårsaker lidelsen (selv om den delvis er arvelig, og kan være knyttet til andre sykdommer, som diabetes), og det fins ingen kur (per i dag). Forekomsten er ganske høy, omtrent 10% lider av den i Norge.

Ved siden av mauringen i beina, som kan være svært plagsom, er det mest alvorlige symptomet at lidelsen kan ramme søvnkvaliteten. Det er vanskelig å sovne når beina vil ut og løpe maraton. Videre sover man lettere når man er rammet av RLS.

Jeg har slitt med denne lidelsen i 5-6 år, og det verste for meg er klart at det går ut over søvnkvaliteten. Jeg sover ekstremt lett, og kan våkne av knirking i en dør, eller at en bil passerer huset mitt hundre meter unna der jeg sover.

Siden søvnkvalitet er direkte koblet til livskvalitet (forsøk å ha det bra hvis du sover 2-3 timer per natt over noen uker), har jeg brukt mye tid på å finne ut hva som hjelper mot RLS og generelt for bedre søvn. Her finner du 7 grep du kan ta generelt for bedre søvn, som også er relevante for de som sliter med RLS.

Det samme gjelder for RLS som for de fleste andre lidelser, både psykiske og somatiske. Man bør forholde seg til det legen sier. Og man bør forsøke mange ting, til man finner det som lindrer. Siden vi alle er forskjellige, er det ikke sikkert at det som har hjulpet meg vil hjelpe deg. Den eneste måten å finne ut det på, er å eksperimentere med ulike tiltak.

Her er min liste over tiltak mot RLS, som er mer eller mindre effektive. Du kan også sjekke rådene som er listet på hjemmesiden til foreningen Rastløse bein, som er en interesseorganisasjon for de som lider av RLS i Norge.

 

Trening og fysisk aktivitet

Mange opplever at daglig fysisk aktivitet lindrer RLS. Dessverre gjelder ikke dette meg, til tross for at jeg lever et ganske aktivt liv, med hyppig trening og fysisk aktivitet. Du bør likevel forsøke dette, og se om symptomene dempes når du sykler, løper eller går daglig.

 

Alkohol

Siden jeg har opplevd alkoholisme hos et nært familiemedlem har jeg ekstremt stor respekt for alkohols vanedannende effekt, og inntar alkohol med forsiktighet. Men når RLSen er på sitt verste, er det ingen tvil om at 1-2 glass øl eller vin har en sterkt dempende effekt hos meg. Dette er sannsynligvis fordi inntak av alkohol fører til et frislipp av nevrotransmitteren dopamin, som også er knyttet til RLS (som kan være forbundet med en ubalanse i dopaminnivåene i kroppen).

Merk at alkohol vil føre til at dopaminnivåene synker igjen, noe som er forbundet med dårligere søvn utover natten. Så selv om man sovner lettere etter et par glass, vil det likevel gi deg en dårligere natts søvn.

Andre som lider av RLS har rapportert det motsatte, nemlig at symptomene forverres ved inntak av alkohol. Dette illustrerer hvor individuelt denne sykdommen kan ramme.

 

Legemidler

Siden RLS kan være koblet til ubalanser i dopaminsystemet i kroppen, har det for noen pasientgrupper vist seg effektivt med medisinering med legemidlet Sifrol/Pramipexole, som er et legemiddel som vanligvis gis til pasienter med Parkinsons sykdom (som også er en sykdom koblet mot dopaminsystemet). Hør med legen din om dette kan være noe som bør forsøkes i ditt tilfelle.

 

Selvhypnose

Jeg bruker selvhypnoseopptak jevnlig, og en av hovedgrunnene til at jeg er så opptatt av selvhypnose er den dramatisk positive effekten disse opptakene har på RLSen min. For meg virker disse opptakene både på mauringen, og på den reduserte søvnkvaliteten. Jeg både sovner lettere og sover tyngre når jeg benytter selvhypnose. Jeg vil derfor sterkt anbefale å prøve dette, dersom du sliter med RLS.

Her finner du et innlegg om hvordan selvhypnose virker, og her er et opptak du kan prøve ut allerede nå (bare trykk Play, men ikke benytt det før du skal legge deg):

Opptaket ligger også på Youtube.

 

Meditasjon

Det fins mange forskjellige meditasjonsteknikker. Meditasjon i seg selv er vanskelig når man lider av RLS (vanskelig å ligge stille og fokusere på pusten når beina maurer og verker). Jeg var heldig, og lærte meg å meditere før jeg fikk RLS. Men etter at jeg fikk lidelsen, har jeg måttet lære meg å meditere på nytt, fordi det har blitt så mye vanskeligere.

Men dette betyr ikke at det ikke lar seg gjøre å meditere når man lider av RLS. Man trenger bare mer tid for å lære det.

Spesielt den delen av meditasjon som har med mindfulness å gjøre, er effektiv mot RLS. Av en av pionerene bak mindfulness (som egentlig er zen-buddhisme i vestlig innpakning), Jon Kabat-Zinn, lærte jeg uttrykket «å rulle ut den røde løperen» om hvordan man kan tåle smerte ved å gå den i møte snarere enn å forsøke å flykte fra den.

Dette krever litt forklaring, og sannsynligvis mer plass enn jeg har her. Poenget er at når man lider av en eller annen tilstand som volder oss smerte (eller mauring, som er tilfellet med RLS), så får man et slags panikkartet behov for å komme seg vekk fra smerten. Det er det som skjer når jeg står og tråkker opp og ned istedenfor å ligge i sofaen og slappe av når jeg ser en TV-serie.

Et alternativ til flukten, er å slå døren opp, rulle ut den røde løperen, og komme smerten i møte. I praksis betyr det at du legger deg ned for å meditere, og at du undersøker mauringen og verkingen i detalj. Du retter altså all oppmerksomhet du har mot smerten/mauringen/verkingen. Du undersøker den fra alle kanter. Hvor kommer den fra, hvor sitter den? Pulserer den, eller er den konstant? Nøyaktig hvordan er opplevelsen av den?

Deretter aksepterer du den.

Jeg tror de fleste som forsøker dette vil mislykkes de første gangene man prøver. Men jeg husker godt a-ha-opplevelsen jeg hadde da jeg fikk til dette første gang, og der lidelsen knyttet til mauringen forsvant, ved at jeg assimilerte og aksepterte opplevelsen. Dette har mye til felles med hvordan jeg håndterer den kroniske øresusen jeg også sliter med.

Her kan du lese mer om meditasjon, og benytte et opptak som vil hjelpe deg i gang.

 

Varme karbad

Varme karbad er et av mine go-to tiltak når jeg er i perioder med sterk RLS. Det er ingen tvil om at dette i mitt tilfelle er et veldig effektivt tiltak. Det blir derfor mye tid på meg i badekaret når RLSen viser seg fra sin styggeste side. Derfor er det bra at jeg er veldig glad i å bade, og at varme karbad har god effekt også på stress (for meg).

 

Tøye- og strekkeøvelser

Jeg ser at flere anbefaler tøye- og strekkeøvelser som et tiltak mot RLS. I mitt tilfelle har dette ingen effekt, men det kan virke annerledes hos andre. Et annet tiltak som ofte nevnes er massasje av legger og beinmuskulatur. Begge deler er verdt et forsøk, og kan være behagelig i seg selv.

Ønsker deg alt godt! RLS kan være svært plagsomt – men husk at det fins masse som lindrer!

 

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Del med andre:

Forrige innlegg
Neste innlegg