Abonnér på mitt gratis nyhetsbrev

You have Successfully Subscribed!


håndtere motgang

Åtte strategier for å håndtere motgang i livet

Motgang og vanskeligheter i livet er unngåelig, og kommer i millioner av ulike varianter og intensitetsgrader. Alt fra forkrøplende depresjon til mer hverdagslige og mindre alvorlige problemer. Dette innlegget handler om hvordan håndtere vanskeligheter generelt, noe jeg blant annet har skrevet mye om i Livsrikdom.

Vi er nå inne i en tid hvor flere enn vanlig har vanskeligheter i livet, mye grunnet den pågående korona-epidemien. Rekordmange har mistet jobben eller blitt permittert. Mange bedrifter går konkurs, til tross for myndighetenes støtteprogrammer.

Når man står i en vanskelig situasjon, må man gjøre to ting. Det ene er å lage en plan for hvordan man kan løse de praktiske og økonomiske problemene knyttet til krisen. Dette finner du en komplett oversikt over i Handlekraft.

Men samtidig som du jobber med å løse alt det praktiske, er det veldig viktig å passe på humøret. For hvis man faller ned i fortvilelse og mismot, vil det bli ekstremt mye vanskeligere å løse alt det praktiske.

Her har du åtte strategier for å håndtere denne delen av motgangen: Hvordan opprettholde et best mulig humør mens du står i vanskelighetene?

 

1.      Benytt takknemlighet

Takknemlighetsøvelser er et fantastisk hjelpemiddel, fordi disse fungerer i alle livssituasjoner. Martin Seligman og kolleger beviste at den enkle teknikken takknemlighetsdagbok hadde størst effekt på de som var dypest deprimerte! Takknemlighet er hovedstrategien min for å opprettholde et godt humør, uansett hva som treffer meg. Jeg simpelthen tar frem en dagbok eller et digitalt dokument, og skriver ned alt jeg har som jeg er takknemlig over (både store og små ting). I tillegg har jeg et daglig lite ritual om morgenen, der jeg lister alt jeg er takknemlig over i hodet mitt.

Årsaken til at takknemlighet er så effektivt er at man tvinger tankene og følelsene over på det som er bra i livet, til tross for det vonde. Gjør man dette ofte og lenge nok blir det en vane, og dette er en enormt kraftfull vane som vil heve humøret ditt mange hakk.

 

2.      Vær fysisk aktiv

Fysisk aktivitet er en av de mest kraftfulle aktivitetene vi har i verktøykassen. Dette fordi selv en kort gåtur direkte vil endre biokjemien som utgjør følelsene dine. Fra første steg begynner kroppen å produsere de nevrotransmitterne og hormonene som er assosiert med gode følelser. Hvis du stabler på med andre elementer som å være fysisk aktiv med andre, være utendørs, være i vakker natur og å være ute i dagslys får du enda større positiv effekt.

I tillegg er det sånn at det å endre omgivelser gjør at tankene dine endres. Du ser ting fra et annet perspektiv. Kanskje kan du få øye på en løsning på noen av de praktiske aspektene?

 

3.      Fokuser på det lille livet

Uansett om bekymringene og motgangen din er knyttet til store linjer som klimaendring, eller mer direkte ting som økonomiske problemer, er det lett å bli sittende fast i kverning og grubling. Man grubler og grubler, og kan bli sittende fast i endeløse vonde tankemønstre som ikke tar deg noen positive steder.

Men mauren på bakken, eller den lille blomsten i veikanten bryr seg filla om problemene dine. Det samme gjelder barna som leker på lekeplassen, eller den lille valpen som nettopp har kommet til verden.

Ved å skifte fokus, og rette oppmerksomheten mot det lille livet, vil du glemme problemene dine for en liten stund. Og hvis du gjør dette flere ganger hver dag, gir du hjernen din pause, og du skaffer deg et bedre humør og klarere tenkning som du kan bruke til å løse problemene. Dette er en strategi som veldig godt kan kombineres med fysisk aktivitet, fordi ute på tur er det masse små detaljer man kan rette oppmerksomheten mot og sette pris på.

 

4.      Reduser stress og frykt

Stress og frykt gjør at vi tenker dårligere. Når fryktsenteret amygdala er aktivt, blir hjernen delvis kapret, og vi ser ikke ting klart. Det er derfor veldig viktig å ha strategier for å redusere stress og frykt. Her finner du en liste over 22 måter å redusere stress på. Du kan lage din egen liste over ting du vet fungerer for deg.

 

5.      Vær her og nå

Å være her og nå er koblet til strategi tre om det lille livet. Hvis du deler opp tiden i små nok biter, vil du komme til et punkt hvor smerte og traumer fra fortiden og bekymringer knyttet til fremtiden, ikke lenger eksisterer. Dette er et fantastisk fenomen, og noe jeg ofte benyttet meg av da jeg var syk. Uansett hvor dårlig jeg hadde det, kunne jeg gå ut i skogen, puste dypt og rytmisk, og fokusere på små detaljer rundt meg. Med litt øvelse vil du finne deg i en mental tilstand hvor du er hundre prosent til stede akkurat her, akkurat nå, og da fins ikke lenger problemene og smerten. Ved å gjøre dette gir du deg selv en liten pause fra alle problemene, og det føles aldeles fantastisk!

Den beste måten å komme i gang med dette på er å gå en tur i skogen og rette oppmerksomheten mot detaljer rundt deg, eller ved å lære deg meditasjon.

 

6.      Fortell en annen historie

Mange av oss går rundt og kjefter mentalt på oss selv for problemene vi står i, og for valg man har tatt. Det er lett å bli bitter hvis man ikke er oppmerksom på hva slags historie vi forteller oss selv om eget liv. Heldigvis kan man bli kvitt bitterhet.

Men man blir ikke helt eller heltinne uten motgang!

Motgang og vanskeligheter er ofte det som definerer oss, det som gir oss karakter. Man vokser som person når man opplever motgang, og spesielt når man finner en vei ut av vanskelighetene.

Fortell en annen historie om deg selv. Se livet ditt som en kul roman hvor hovedpersonen hadde store vanskeligheter og hindre, men hvor man lyktes i å overvinne disse hindrene og gå videre! I Livsrikdom kalte jeg dette for det heroiske perspektiv. På denne måten kan vanskelighetene du står i nå, bli noe av det fineste du opplevde som person! Dette er også nært knyttet til omramming.

 

7.      Tilgi deg selv

En utrulig frustrerende og unyttig hang vi mennesker har, er at vi dømmer oss selv for valg vi tok i fortiden, som om vi visste det vi vet nå da! Dette er naturligvis ikke tilfelle. Hvis du tenker over det, vil du innse at alle mennesker forsøker å gjøre de beste valgene vi kan, gitt livssituasjonen vi står i og informasjonen vi har når vi tar valget. Det fins noen unntak til denne regelen, men unntakene er ikke så viktige i denne konteksten. Det er derfor komplett meningsløst å kjefte på seg selv for å ha tatt dårlige avgjørelser. Du visste ikke det du vet nå da du tok valget!

Vi gjør feil hele tiden, alle sammen, og det er på tide at vi tilgir oss selv for de feilene. Det er menneskelig å feile.

Det er klart, hvis det du gjorde feil innebar at noen ble skadet, må du gå i deg selv, og endre deg selv som person. Du kan også gjøre bot for det du gjorde, som å jobbe frivillig for en sak knyttet til det du gjorde.

Men for de aller fleste av oss er ikke dette relevant, den vanlige situasjonen er at man har gjort en helt menneskelig feil, men så plager vi oss selv med dette i årevis. Slutt med det! Tilgi deg selv!

 

8.      Velg det gode humøret

Dette er en avansert strategi som ikke vil fungere for alle, i hvert fall ikke første gang man forsøker. Den er tilgjengelig for meg etter årevis med øvelse. Denne strategien virker ikke når man er deprimert. Men for dem som ikke er deprimerte kan man lære seg dette.

Det er nemlig slik at man med øvelse simpelthen kan velge å være i godt humør, uansett hva du står i av vanskeligheter. Ikke nødvendigvis hver gang man forsøker, men ofte. Noen ganger må man stable denne strategien sammen med andre for å lykkes. For eksempel ved å si til seg selv: ok, nå er jeg i dritthumør, men nå skal jeg ta meg en joggetur og høre på happy-spillelisten min, og når jeg går ut av dusjen etter joggeturen, er jeg per definisjon i godt humør.

Det du mentalt gjør her, er at du skiller humøret ditt fra livssituasjonen du står i. Når du har nådd nivået hvor du kan gjøre dette føler du at du har fått superkrefter. Og på mange måter, er det nettopp det du har!

Kristian Hall

Kristian Hall

Forfatter

Kristian Hall gikk gjennom elleve år med dyp depresjon som tenåring og student. Han overvant depresjonen ved å praktisere teknikker fra kognitiv atferdsterapi og positiv psykologi, og har vært fullstendig frisk i mer enn ti år. Teknikkene han brukte finner du i Opp fra avgrunnen.

Kristian har en misjon – å hjelpe flest mulig andre å bli kvtt sin egen depresjon. På denne bloggen finner du tips og teknikker du kan bruke i din egen ferd ut av depresjon – og mye mer.

Del med andre:

Tilfeldig Post:

Forrige innlegg
Loading cart ...
Cookies on kristianhall.no
We use cookies and other tracking technologies to ensure that we give you the best experience on our website and analyse your use of our products and services.
I Accept Cookies
No, Give me more info
Cookie Settings
- Necessary Cookies
Our Cookies:
- Preferences Cookies
- Analytics Cookies
- Marketing Cookies
Cookies Info
Open popup